کد مطلب:330580 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:366

مسائلی چند




1 ـ زنان اگر پیش از غروب آفتاب ـ ولو یك لحظه ـ خون حیض یا نفاس ببینند، با دیدن خون روزه را افطار می كنند.



2 ـ زنان و مردان پیر در صورتی كه نتوانند روزه بگیرند، یا برای آنان خیلی سخت باشد، روزه را می خورند، و به جای هر روزه ده سیر گندم كه نزدیك (سه ربع كیلو) است فدیه به فقیر می دهند.



3 ـ افرادی كه مرض عطش دارند، بطوری كه نمی توانند از آب خوردن خودداری كنند، به جای هر روزی ده سیر گندم به فقیر شرعی فدیه می دهند، و اگر در بین سال بیماریش خوب شد قضای روزه هائی را كه خورده است بجا می آورد.



4 ـ زنی كه آبستن است و زایمانش نزدیك شده است، در صورتی كه برای خودش یا بچّه اش از روزه گرفتن بترسد، روزه اش را می خورد، و به جای هر روزی یك چارك گندم به فقیر می دهد، و تا پیش از ماه رمضان آینده اگر عذرش برطرف شد روزه هائی را كه خورده است قضای آن را بجا می آورد.



5 ـ زن بچّه شیر دهی كه شیرش كم است، در صورتی كه برای سلامتی خودش بترسد، یا برای سلامتی فرزندش ترس داشته باشد، افطار می كند، و به جای هر روزی یك مد گندم فدیه می دهد، و بعد از تمام شدن ماه مبارك رمضان هر وقت كه عذرش برطرف شد در آن سال هرچند روز را كه خورده است قضا بجا می آورد.



6 ـ اگر انسان در سفر در اثر نداشتن مسئله، روزه بگیرد، روزه اش صحیح است، و گرفتن قضای آن بعد از ماه رمضان، لازم نمی باشد.